Kapcsolat

Gaming

A siker vagy a kudarc árnyéka vetül rá a készülő Ghost of Tsushima-filmre?

Itt most a szamurájok becsülete a tét.

blank

blank

A tavaly nyáron megjelent Ghost of Tsushima igazi üde színfoltja volt a 2020-as évi felhozatalnak, köszönhetően annak, hogy a történelem egy, a divatból már kikopott szeletét elevenítette fel. A Sucker Punch Productions programja a szamurájok világába kalauzolta el a játékosokat, tette pedig mindezt impozáns látványvilággal és lehengerlő történetvezetésével, nem csoda hát, hogy a szakma számos rangos díjra jelölte, amik közül ötöt haza is vihetett. A Sonynál pedig ezt látva úgy gondolták, az alapanyag vászonra kívánkozik, így be is jelentették az élőszereplős adaptációt. Persze ezzel igen nagy fába vágták a fejszéjüket, hiszen mint tudjuk, elég nehéz videojátékból jó filmet csinálni. Néha azért akadnak kivételek (például a Sonic, a sündisznó), de összességében inkább az a jellemző, hogy ezen vállalkozásoknak kudarc a vége. És bármennyire is fájó ezt kimondani, ebbe a csapdába bizony a Ghost of Tsushima-film is simán beleeshet.

Na de miért is vagyunk látatlanban ennyire borúlátóak? Elsősorban azért, mert a videójátékok nagy része egyszerűen úgy épül fel, hogy a sikeres adaptáció lehetősége szinte a nullával egyenlő. Ez még akkor is így van, ha az AAA játékok az utóbbi időben jobban gyöngyvászonra / kisképernyőre illeszthetővé váltak, mégis még mindig egy teljesen más médiumról beszélünk. A probléma tehát ugyanaz, amivel a legtöbb, könyv alapján készülő adaptció forgatása során szembesülnek az alkotók: a játékidő és a tartalom.

blank

A kudarc legfőbb oka ezekben keresendő, mivel egy, kereskedelmi és egyéb szempontból is életképes film két, maximum két és fél órás lehet, amit egy 400 (vagy több) oldalas kötet, vagy egy 30 órás videójáték esetében lehetetlen teljesíteni anélkül, hogy az alapanyag sértetlen maradjon. A rendezők ezért kénytelenek a cselekmény bizonyos pontjait és a karakterek egy részét kivágni, hogy ezáltal felgyorsuljanak a történések. Jórészt ezen bukik meg sok adaptáció, valamint gondolják jónéhányan azt, hogy ”a könyv jobb, mint a film”. Természetesen itt is akadnak kivételek, hiszen páran képesek voltak arra, hogy ezeket a bő lére eresztett elbeszéléseket emészthető formában tálalják a nézőknek, a fiaskó tehát megfelelő taktikázással, és némi áldozathozatallal elkerülhetőnek tűnik.

De vissza a Ghost of Tsushimához, ami – mint tudjuk – egy nyílt világú játék, így tehát sokkal több olyan elemmel rendelkezik, mint amennyit egy film át tudna adni. Ennek igazolásához elég csak felmenni a YouTube-ra és megtekinteni néhány, játékosok által összevágott “kisfilmet”, amelyek mindegyike három-három és fél órát tesz ki. De persze nem pusztán a játékidőről van szó ebben az esetben, hanem magáról a játékmenetről és a környezetről is, amelyek központi szerepet játszanak a főhős, Szakai Dzsin jellemfejlődésében. Ennek fényében pedig mindegy, hogy a készülő adaptáció a játék cselekményét, vagy az univerzum egy másik történetét fogja-e feldolgozni, mindenképpen legalább 30 órát kell belesűrítenie a már említett 120-150 percbe. És valójában ez a legnehezebb akadály, amit a készülő film elé gördített az élet, amit véleményünk szerint csak úgy sikerülhet megugrania, ha az elég sűrű narratíva néhány nem létszükségletű elemét kihagyják a cselekményből. Ilyen szempontból a már említett Sonic vagy a szűk 30 évvel ezelőtt készült Super Mario Brothers készítői kényelmesebb helyzetben voltak, mivel ezen programok univerzuma sokkal rugalmasabb, és tele van olyan történetszálakkal, amelyekből jóval könnyebben megszülethet az adaptáció. Ezen szériákban nincs annyi sarkalatos pont és karakter, amiket a rendezőnek feltétlenül ki kell hagynia, és maga a történet is lazább hangvételű, mint, tesszük azt, a Ghost of Tsushima esetében. Szerintünk a legjobb döntés az lenne, ha a film követné azt a fajta történetmesélést, amit a játékban is láthattunk, aztán meglátjuk, mire megy vele.

Az viszont biztos, hogy a produkció igen látványosnak és stílusosnak ígérkezik, így, ha maga az elbeszélés kudarc lesz is, némileg kompenzálva leszünk miatta. Kérdés azonban, hogy mindez elég lesz-e a megdicsőüléshez. Az elmúlt évek tapasztalataiból kiindulva aligha, de történtek már csodák, és ki tudja, tán most is megesik egy.

A Ghost of Tsushima 2020. július 17-én jelent meg a leköszönő PlayStation generáció utolsó exkluzívjaként, ősszel pedig érkezett hozzá az 1.1-es frissítés.

Ha tetszett a cikk, további hírekért és érdekességekért kövess minket a Facebookon!

Kattints a kommenteléshez

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Felkapottak