Kapcsolat

Gaming

Az elmúlt nyolc generáció konzoljai, és minden, ami meghatározta a gaming-történelmet

1972-től napjainkig, csak röviden.

blank

blank

Az Xbox Series X / S november 10-ei, illetve a PlayStation 5 12-ei megjelenésével immár hivatalosan is ránk köszöntött a kilencedik konzolgeneráció kora, ennélfogva pedig keresve sem találhatnánk ideálisabb alkalmat, hogy visszatekintsünk, mi minden formálta a játékipart olyanná, amilyennek ma ismerjük. Egész pontosan azzá a százmilliárd dolláros iparággá, amelyet mintegy kétmilliárdan élvezünk nap mint nap konzolon, személyi számítógépen vagy épp mobiltelefonon.

Ha szigorúan vesszük, ehhez egészen 1952-ig kell visszamennünk, amikor is A.S. Douglas, a Cambridge Egyetem professzora megalkotta az OXO-t az EDSAC-ra (Elecronic Delay Storage Automatic Calculator). Az ENIAC (Electronic Numerical Integrator And Computer) utódjaként említhető gép Neumann János elvei alapján, a matematikus segítségével született meg, mint az első, belső programvezérlésű, elektronikus számítógép, amely bináris számábrázolást és aritmetikát használva tudott információt megjeleníteni. Ez még mindennek nevezhető volt, a szó szoros értelmében véve konzolnak viszont a legkevésbé sem.

blank
EDSAC

Ezt követte a William Higinbotham által analóg számítógépre írt Tennis for Two (1962), amit már egy oszcilloszkóp képernyő jelenített meg. Ezt követően Steve Russel MIT-s programozó is előrukkolt saját PDP-1-en készült találmányával még ugyanebben az évben, ami a Spacewar! címet viselte. És bár Russel kétségkívül forradalmit alkotott, a konzolok megszületését formálisan mi csak azoknak kereskedelmi forgalomba kerülésétől számolhatjuk, mire még kerek tíz esztendőt kellett várni.

Első generáció

1972 – Magnavox Odyssey: a Barna Doboz (The Brown Box) néven elhíresült masina eredetileg egy, az amerikai hadsereg számára készült gyakorlóeszköz volt, de túlnőve rendeltetését később az átlagfogyasztók számára is elérhetővé vált. Igen ám, a doboz piacra kerülését követve az a bizonyos fellángolás viszont minden téren elmaradt, és inkább csak egyfajta csillagszóróként pöfögte a szikrákat. Ezáltal a Magnavox tiszavirág életű pályaívet tudott megtenni a maga 28 játékmegjelenésével, mielőtt a süllyesztőben végezte.

TOP 3 játék: Peripheral, Simon Says, Haunted House

Ez azonban éppen elég volt ahhoz, hogy – kis képzavarral élve – az Atari az elképzelésből egy olyan hógolyót gyúrjon, amivel az árkádok után 1975-ben tévéképernyőkön is játszhatóvá, mi több sikeressé váló Ponggal egy valóságos lavinát indított, el ami azóta is megállíthatatlanul gördül előre.

blank
Video game system, Odyssey. 2006.0102.08.

Második generáció

1977 – Atari VCS 2600: a Pong sikerén felbuzdulva az Atari is egy saját géppel állt elő, ami nagyon gyorsan rengeteg háztartás szerves részéve vált. Ugyanakkor a VCS nemcsak sikert aratott a videójátékozni vágyók körében, de egyben meghatározta a konzolok térbeli megjelenését is 8 bites mikroprocesszorával, két joystickával, kontrollerével és persze cserélhető, kazettán is kiadott, immáron nem csupán monokróm játékaival.

TOP 3 játék: Pac-Man, Asteroids, Frogger

blank

1978 – Magnavox Odyssey 2: a Magnavox saját korábbi sikerét, no meg az Atari szárnyalását látva mindent elkövetett, hogy újból szüretelhessen magának egy kicsit a sikerből, a próbálkozásnak viszont túlontúl nagy falak állták útját ahhoz, hogy lépést tudjon tartani az Atarival, a gép pedig szép csendben az enyészet martalékává vált.

TOP 3 játék: Quest fot the Rings, Popeye, Frogger

1980 – Az esport csírája: nem mehetünk el szó nélkül az árkádok mellett sem, amik a mai napig a játékosok Mekkájának vannak számontartva exkluzív címeik és egyedi hangulatuk révén. Ugyanezen évben került megrendezésre az első hivatalos árkádos videójáték-verseny is, ahol mintegy 10 ezer résztvevő mérte össze pontszerző tudását a Space Invaders Championshipben.

TOP 3 játék: Pac-Man, Tetris, Minesweeper

Harmadik generáció

1982 – Commodore 64: sokak számára a Commodore 64, avagy a C64 jelentette az első belépési pontot a játékok világába, ami ugyan inkább PC volt, mint konzol, szerepe azonban annál inkább mérvadóbb a videójátékok érájában. A számítógépek előfutáraként nevezhető gépezet külön utat tört magának a piacon, aminek ösvényén a PC-k a későbbiekben egy külön játék-szegmenssé avanzsáltak.

TOP 3 játék: Q*Bert, The Bard’s Tale, Maniac Mansion

1983 – A nagy összeomlás: a piaca gyors növekedést produkált, de ez korántsem volt elegendő ahhoz, hogy a kínálati oldalon ne szaporodjanak túl az olyan “csodák”, mint a híresen hírhedt E.T., ami azóta is a valaha készült legrosszabb játék címet tudhatja magáénak. Ezt a legtöbben talán úgy ismerhetjük, mint a “játék, aminek kazettáit elásták a sivatagban”.

blank

1985 – Nintendo Entertainment System (NES): a nyolcvanas évek legnépszerűbb konzolja lett a Nintendo készüléke (Japánban Famicom), ami amellett, hogy legendás sorozatokat indított útnak, még a piacot is képes volt revitalizálni.

TOP 3 játék: Super Mario Bros, The Legend of Zelda, Mega Man

1986 – SEGA Master System: az elkövetkezendő évekre a Nintendo nagy riválisa lett a SEGA, mely nem kevésbé emlékezetes címekkel gazdagította a nagyérdeműt. Igaz, nem ez volt az első konzol a japánok részéről (hanem már a harmadik iterációja az SG-1000 rendszernek), de ez volt az, ami igazán zajos sikert tudhatott magáénak, ráadásul nem csupán hazai berkekben.

TOP 3 játék: Sonic the Hedgehog, Alex Kidd, Golden Axe

blank

Negyedik generáció

1989 – Nintendo Game Boy: a kvarcjátékokon túlmutató, első programozható kézi konzol a Nintendo nevéhez fűződik, amivel a cég egy, már meglévő piaci rést tágított tovább és sajátított ki magának.

TOP 3 játék: Super Mario Land, Mega Man, Kirby’s Dream

1989 – SEGA Genesis (Megadrive): a Master System utódja, a méltán híres SEGA Genesis, vagy ahogy felénk ismeretes, a SEGA Mega Drive immáron 16 bites processzorral felszerelve söpörte le a NES-t a színről, még ha ezt csak átmenetileg is sikerült összehoznia.

TOP 3 játék: Sonic the Hedgehog, Comix Zone, Earthworm Jim

blank

1990 – Windows játékcsomag: a Windows 3.0 megjelenésével a multi-tasking is beköszöntött a PC-k világában, ezt pedig mi sem példázta jobban, mint az operációs rendszer, amin az egyik ablakban futhatott a pasziánsz, miközben a másikban éppen a vizsgamunkát gépeltük.

1991 – Nintendo Super NES (SNES): a SEGA Mega Drive kihívójaként piacra dobott Nintendo Super NES viharként söpört végig a piacon. Szó szerint, ugyanis egyetlen nap leforgása alatt mintegy 300 ezer példányt kapkodtak el belőle csak az Egyesült Államokban.

TOP 3 játék: Super Mario World, Star Fox, Donkey Kong

blank

1991 – Az első konzolháború megkezdődött a SEGA és a Nintendo között, de a továbbra is dinamikusan növekedő piacra később más szereplők is befurakodtak. Mára az akkor még nem is létező konzolok nevéhez fűzzük a fogalmat, pedig ők nem meggyújtották, hanem csupán továbbvitték a SEGA-Nintendo által begyújtott fáklyát.

Ötödik generáció

1993 – Atari Jaguar: bár a cég elképzelése formabontó volt, az Atari mégis nagyot bukott, köszönhetően az elbénázott marketingnek és a rajtkor igencsak foghíjas játékkínálatnak, ami rövidtávon teljesen betette a kaput próbálkozásnak. Ráadásul ez annak ellenére következett be, hogy a már 64 bites processzort, illetve az elsőként CD-t használó eszköz bőven korát megelőzve érkezett meg.

TOP 3 játék: Cybermorph; Alien vs Predator; Wolfenstein 3D

1993 – A Doom, a Deathmatch; Mortal Kombat és a korhatár-besorolás (Videogame Rating Council) igen mozgalmassá tették az 1993-as esztendőt. Előbbit nemcsak a lövöldék atyjának, hanem a hálózaton játszott multiplayer játékok úttörőjének is tartjuk, ezzel szemben az utóbbi pedig brutalitásával megteremtette a csak felnőtteknek szóló játékok fogalmát.

blank

1995 – SEGA Saturn: a SEGA Saturn derék próbálkozás volt, de már látszottak a repedések a kiadó bástyáján, mert bár korához képest technikailag igen fejlett volt, a következő bemutatkozó árban és teljesítményben is tornádóként söpörte le a porondról.

TOP 3 játék: Sega Rally; Panzer Dragoon, Nights into Dreams

1995 – Sony Playstation: a Sony PlayStation jött, látott és győzött. Dizájnja, kontrollere és teljesítménye egyaránt a helyén volt ahhoz, hogy a kilencvenes évek második felének egyeduralkodójává váljon, erősítve a konzolháború frontvonalát.

TOP 3 játék: Spyro the Dragon, Tom Raider, Resident Evil

blank
SONY DSC

1996 – Nintendo 64: az Atari után először a Nintendo próbálkozott újra 64 bites processzorral, hogy aztán egycsapásra a márka és a játékok rajongóinak kedvencévé váljon. És bár a top programok listájába nem fért bele, de itt említenénk meg a Nintendo zászlaja alatt indult Pokémon-jelenséget, ami pillanatok alatt képes volt meghódítani a világot.

TOP 3 játék: Super Mario 64, Star Fox 64, Goldeneye 007

1997 – Grand Theft Auto: 1997 sok tekintetből nagyszerű év volt számos remek játékkal, de popkultúrális szempontból mégis egy játék emelkedik ki a tömegből, ami mára sikerét és hírnevét tekintve egyike lett azon címeknek, amelyek címét szinte mindenki ismeri a világon. Igen, ez a GTA, avagy a Grand Theft Auto.

blank

Hatodik generáció

1999 – SEGA Dreamcast: a SEGA erősen indította a hatodik generációt, 128 bites processzorral és kőkemény 26 MB memóriával komoly érdeklődésre tarthatott számot. Ennek ellenére két éve sem volt, míg a nagy rivális végleg kiütötte a nyeregből.

TOP 3 játék: Soulcalibur, Crazy Taxi, Shenmue

2000 – Sony PlayStation 2: a Sonynak a PlayStation 2 már hűvös eleganciájával, modern, letisztult dizájnjával sokak szívét sikerült megnyernie, a gép pedig minden addigi rekordot megdöntve órák leforgása alatt férkőzött be több mint félmillió háztartásba.

TOP 3 játék: Grand Theft Auto: San Andreas, Resident Evil 4, Shadow of the Colossus

blank

2001 – Microsoft Xbox: látva a piaci rést, a redmondiak is beszálltak az akkorra már – még ha csak rövid időre is – négyfősre dagadó konzolháborúba, és közvetlen az éllovas Sony számára állítottak kihívót.

TOP 3 játék: Halo, Psychonauts, Ninja Gaiden

2001 – Nintendo GameCube: a Nintendo ugyan mindig külön utakon járt, a GameCube volt az első rendszere, amellyel elhagyták a kazettás játéktárolást a CD kedvéért. És bár lassan lemaradozni látszott, még így is mintegy félmillió készüléket kapkodtak el debütálásának első hetében.

TOP 3 játék: Mario Kart, Legend of Zelda: The Wind Waker, Animal Crossing

blank

2003 – Steam: a hetedik konzolgeneráció beköszönte előtt a PC-s piacot később alapjaiban meghatározó, egyúttal pedig jól meg is reformáló Steam elindulása legalább akkora, ha nem nagyobb jelentőséggel bír a számítógépen játszók számára, mint bármely konzolháború végkimenetele a konzolosok számára.

Hetedik generáció

2004 – Nintendo DS: a Nintendo újabb kézi konzolja visszatért a kazettás rendszerhez, amivel nemcsak játékmenetben élhettük újra a nyolcvanas évek klasszikusait, hanem életérzésben is. Persze nem sokáig maradt kihívó nélkül, a többit pedig valószínűleg már magatoktól is kitaláltátok.

TOP 3 játék: Super Mario Bros, Sonic Collection, Clubhouse Games

2005 – Playstation Portable (PSP): a Sony is szemet vetett a kézi konzolok piacára, kutyüjük pedig egészen 2011-ig volt képes menetelni, összesen öt ráncfelvarrást megélve. A végzetét az egyre erősödő mobiltelefonok hozták el számára, szépen lassan kiszorítva – vagy helyesebben szólva beolvasztva – a platformot.

TOP 3 játék: Monster Hunter Portable, Gran Turismo, God of War: Ghost of Sparta

blank

2005 – Xbox 360: az Xbox 360 a Kinecttel igyekezett minél több játékost meghódítani magának, vezeték nélküli kontrollerei és beépített mozgásérzékelő kamerája pedig azonnal a 2005-ös ünnepi szezon egyik kedvencévé tették.

TOP 3 játék: Halo 3, Gears of War, Tomb Raider

2006 – Nintendo Wii: az Xbox 360 Kinectje mellett a Nintendo Wii is mozgásérzékelős rendszerrel operált akkoriban, és a családi szórakozás egészen új dimenzióit nyitotta meg felhasználói előtt. Ezzel együtt pedig egyre inkább kirajzolódott, hogy a Nintendo a háborúskodás helyett inkább ténylegesen is saját koncepcióit igyekszik megvalósítani.

TOP 3 játék: Mario Kart Wii, Wii Sports, Super Smash Bros

blank

2006 – Playstation 3: a PlayStation 3 rajtja ugyan nem sikerült túl fényesen, hiszen A Halál Sárga Fénye sokáig, egészen pontosan a 2009-es modellfrissítésig kísértette a játékosokat. A vezeték nélküli kontrollerek mellett továbbá kevés újító szándék látszott a konzolon, ez pedig rányomta bélyegét az eladásokra is.

TOP 3 játék: The Last of Us, Metal Gear Solid 4, Uncharted 2

2009 – Minecraften ma már egy egész generáció nőtt fel, de a fiatalabbaktól az idősebbekig minden korosztályt magával ragadott, rajongótábora pedig az idő óta is kitartóan nyüstöli a kockás programot.

Nyolcadik generáció


2012 – Wii U: a Nintendo megpróbálta megismételni a Wii sikerét, de sem a hardver, sem a marketing nem sikerült olyan jól, mint ahogy azt a konzol megérdemelte volna. A kijelzővel ellátott kontroller és a komolyabb teljesítmény nem tudott labdába rúgni a Sony és a Microsoft megjelenéseivel szemben.

TOP 3 játék: Mario Kart 8, Super Mario 3D World, Splatoon

2013 – Sony Playstation 4: mindeddig a legsikeresebb Sony konzolként számontartott PlayStation 4 számos rendkívüli exkluzívjával, valamint megújult online áruházával az elmúlt generáció abszolút győztesévé vált.

TOP 3 játék: Uncharted 4, Horizon Zero Dawn, God of War

blank

2013 – Microsoft Xbox One: a Microsoft ugyan nem aratott akkora sikert, mint konkurense, azért megvan a maga erőssége (szó szerint is a generáció legerősebb konzolja), a teljes visszafele kompatibilitással számos rajongót tudott megtartani. Az évtized hátralevő része ezután útkereséssel folytatódott, hogy az újgeneráció megérkezésére egy minden eddiginél határozottabb formát ölthessen az Xbox brand.

TOP 3 játék: Halo 5, Ori and the Will of the Wisps, Gears 5

2017 – Nintendo Switch: a Nintendo a Switch-csel tette nyilvánvalóvá, hogy mennyire nem törődik a “trendekkel”, és csak saját kis dolgai foglalkoztatják. Ez a kis dolog akkor és azóta is nem más, mint egy olyan hibrid konzol, mely menet közben és tévére kötve is felhasználójával tarthat, és akkor az egyedi kontrolleréről még szót sem ejtettünk. Mindezt pedig remek játékokkal fejelték/fejelik meg.

TOP 3 játék: Legend of Zelda: Breath of the Wild, Super Mario Odyssey, Splatoon 2

blank

Ezzel pedig el is érkeztünk a kilencedik konzolgenerációhoz, melynek két főszereplője közt csak most kezdődik meg a csata, a végkimenetelről pedig csak találgatni tudunk. Mindenesetre a magunk részéről kíváncsian várjuk, hogy az elkövetkezendő 5+ évben miként alakulnak a dolgok, de egy biztos: remekül fogunk szórakozni.


Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!

Kattints a kommenteléshez

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Felkapottak