Kapcsolat

Kritika

WandaVision: Egy furcsa pár mégfurcsább kapcsolata – SPOILERES évadkritika és összefoglaló

FIGYELEM! Írásunk nem kevés SPOILERT tartalmaz a WandaVision cselekményét illetően!

blank

blank

Amikor a Marvel Studios – egy halom egyéb MCU-s tévésorozat menetkíséretében – bejelentette a WandaVisiont, már puszta alapkoncepciójáról lerítt, hogy az egyik legszürreálisabb Marvel-képregényfilmes élményben lesz részünk kilenc epizódja során. És nemcsak azért, mert a készítők ezúttal egy szituációs komédia-köntösre cserélték az eddig megszokott sci-fi/akció/kalandfilmes formulát, hanem annak ténye miatt is, hogy Wandáék kálváriája valamilyen úton-módon szoros kapcsolatban áll majd a multiverzum őrületét szabadonengedő Doctor Strange 2-vel. Hogy végül a WandaVision milyen befolyással lesz a Doctor Strange in the Multiverse of Madness cselekményére, az valószínűleg csak a film 2022-re tervezett bemutatója után fog kiderülni, de egy biztos: az őrület már most befúrta magát a Marvel filmverzumának bőre alá, kihajtott pórusaiból, majd bebábozta mindazt, amit eddig ismertünk. Innentől pedig a kérdés csupán az, vajon megemészteni is képes lesz-e mindezt belátható időn belül? A válasz egy határozott talán…

A Marvel Boszorkánykonyháján

Az már az előzetes információk és trailerek alapján is nyilvánvalóvá vált, hogy a WandaVision – amellett, hogy reflektorfénybe helyezi Elizabeth Olsen (Godzilla) és Paul Bettany (A pap – Háború a vámpírok ellen) eddig igencsak háttérbe szorított karakterét – egy mély főhajtás lesz az ’50-es és ’60-as évek sitcomjai előtt, de mégsem elbagatelizált, amolyan szuperhős-paródia módon, hanem egy rejtélyektől terhes, romantikus-dráma határain belül. A képregények világában otthonosan mozgók persze rögtön gyanították, hogy a széria alapsztorija Tom King A Vízió című műve, valamint a Brian Michael Bendis által írt House of M [vagy magyarul Mutánsvilág] történetből lesz egy jókora merítés.

Aki nem lenne képben: a House of M-ben, miután Wanda teljesen összeroppan ikrei, Billy és Tommy és férje, Vízió elvesztése miatt, egy egész világra kiható, új valóságot teremt, hogy efféleképpen hozza vissza őket az életbe. Ugyanakkor A Vízióban a szintezoid szuperhős alkot magának egy szintén szintezoid családot, hogy csillapítsa vágyát egy normális élet után.

blank

És a WandaVision keretében végül ténylegesen is valami hasonló koncepció-egyveleget láthatunk, méghozzá egy “csöppenetnyi” csavarral az egészben.

Akik elhagyták a várost egy csendes élet reményében

A Bosszúállók: Végjáték és a Pókember: Idegenben eseményei közt játszódó történet egy Westview nevű, idilli kisvárosban indít az ’50-es években, 4:3-as képarányban, fekete-fehérben, in medias res módon Wanda és Vízió elképzelt esküvője után felvéve a fonalat. A feleség új otthonukban vezeti a háztartást, környékbeli hölgyekkel ismerkedik és csacsogni jár, míg a férj egy Computational Services Inc. nevű cégnél vállalt munkát. Miáltal a vállalat termelékenysége – Víziónak köszönhetően – 300%-os növekedést ért el, a nagyfőnök, egy bizonyos Arthur Hart közelebbről is szeretne megismerkedni kincsesbányájával, ezért feleségével a házaspárhoz látogat vacsorára. Wanda persze mit sem tud az egészről, sőt, egy félreértésnek köszönhetően egy “lenge hálóingben” várja haza férjét, amiben mellesleg Mr. Hartot sikerül meglepnie. Vacsorának persze hűlt helye sincs, ezért a nő az újabban megismert, minden lében kanál temperamentumú szomszédasszonyát, Agnest invitálja segítségül, hogy alapanyagokkal lássa el. És bár Wanda mindent megtesz, hogy jó képet fessen férje és persze családi életükről, a dolgok a legszebben szólva sem a tervek szerint alakulnak.

A cselekmény e pontján a látottak még teljességgel normálisnak tűnhetnének a maguk klasszikus sitcomos módján (már amennyiben normálisnak hathat, hogy egy képregényfilm kőkemény sitcom-hangulatot áraszt), köszönhetően a képarány, a színtelenség, valamint a korhű kosztümöknek és remek zenei aláfestéseknek, a karakterek néhai dolgokhoz való hozzáállása, cselekedeteik és motivációik azonban egy nagybetűkkel írt abszurd atmoszférát kölcsönöznek a shownak. Például a vacsorában fuldokló Mr. Harton felesége csak az asztalnál üldögélve kuncog, majd miután Vízió – képességeit használva – visszarántja őt az élet és halál közti határmezsgyéről, a nagyfőnök úgy pattan fel a padlóról, mintha mi sem történt volna.

blank

Ezt követve az események továbbra sem engedik a sitcomi eszközöket kezükből, modern kori képregényfilmes elemeknek pedig továbbra sincs nyomuk: egy évtizedes időugrással a divatos ruhák egész tárházát kínáló ’60-as évekbe csöppenünk, mikor már az sem számít ördögtől valónak, ha egy nő szoknya helyett nadrágot visel. Ezen periódusban a házaspár a Rejtélyek Szekrényét “megidézve” egy bűvésztrükkre készül a westviewi tehetségkutatóra, mint Bűbáj és Illúzió. Igen ám, csakhogy mire eljutnak az eseményig, Víziót egyfajta illuminált állapot keríti hatalmába egy véletlenül lenyelt rágótól, amit szintezoid mivoltából szervezete nem képes megemészteni. Nincs mese, a mutatványukat ebben az állapotban kénytelenek kivitelezni. Vízió elködösült tudatának hatására felfedi a nagyközönség előtt képességeit, Wanda pedig sajátjait bevetve igyekszik elfedni azokat, mintha csak tipikus szemfényvesztő megoldásokkal vitelezték volna ki attrakciójukat.

MCU-film a javából

Habár a WandaVision első látszatra semerre sem halad, az idillit lépten-nyomon különös események szakítják félbe: hol egy színes, a korra kevésbé jellemző távirányítós repülő bukkant fel a bokorban, hol egy különös, célzatosan Wandának szánt rádióüzenet csendült fel a jeltovábbító kütyüben, valamint még magát a WandaVisiont is láthattuk egy snitt erejéig, ahogy valaki éppen egy tévéképernyőn figyeli, mint egy sitcom-sorozatot.

blank

Végül az első érdemi fordulópont, valamint a képregényfilmek csírái a ’70-es éveket megidéző események közepette villannak meg először. Wanda áldott állapotba került, aminek hatására a pár szó szerint derülten kezdi el látni az addig fekete-fehér világot, a nem látok magamon semmit terhességi stádiumtól azonban mindössze pár napba telik, hogy a feleség eljusson a szülésig. Bár Vízió mindent elkövet, hogy eljuttassa Wandához a szülészorvost, kudarcot vall, ezért a világrahozatalt az otthonukba váratlan látogató-barátnő, Geraldin kénytelen levezényelni.

Miután Wanda életet ad a képregények lapjairól jól ismert ikreknek, Billynek és Tommynak, a gyermekek bölcsője felett egy különös párbeszéd zajlik le az egykori szuperhősnő és Geraldin között: a Maximoff leány elárulja, hogy neki is volt egy ikerbátyja, akit Pietronak hívtak, erre Geraldin a múlt látszólag ködös ismeretében egyenest Ultronra hivatkozva teszi fel következő kérdését. Wanda erre gyanakvóvá válik, majd mikor meglátja a nő nyakában lógó, kardot ábrázoló nyakláncát, és nem szolgáltat magyarázatot nyakának szegett kérdésére, előhívja magából a Skarlát boszorkány erejét, és egycsapásra eltávolítja gyermekei közeléből a barátnőt, aki árkon és bokron átszelelve egészen Westview határáig repül. Ekkor a 4:3-as képarány felveszi a ma kor filmjeire jellemző 16:9-es paramétereket, és egy vörösben és kékben játszó köd köpi ki magából őt.

E jelenettel a WandaVision hivatalosan is eljut arra a pontra, mikor ténylegesen is kirajzolódnak a sztori alapfelütésének körvonalai, és bár az addigra bőven bennünk − no meg a karakterekben − kavargó kérdések csak még nagyobb ívben kezdenek örvényleni, itt válik nyilvánvalóvá, hogy a koncepció valóban a House of M és A Vízió egyvelegét vonultatja fel. Ezt követve a “megszakítjuk adásunkat” keretében több dologra is fény derül: megtudjuk, hogy Wanda a Végjáték eseményei után egy Hex nevű “mágikus fallal” vonta be a kisvárost, hogy egy új valóságot teremtve meneküljön el az őt kísértő gyász elől, valamint azt, hogy az egész sitcomosdi is a lelki egyensúlyvesztés öt fejezetének egyike, egész pontosan a tagadás. [Hogy egy Marvel-féle képregényes univerzum egyes történetszakaszát egy veszteségélmény köré fonják, nem teljesen új keletű, erre épült például Steve Rogers, avagy Amerika Kapitány halála is, igaz, ott társai és barátai szemszögéből “élhettük át” a gyászt.]

Továbbá az addig Geraldinként ismert karakterről is kiderül, hogy nem más, mint a Stratégiai Honvédelmi Iroda Elhárítási és Logisztikai Divízió, avagy a S.H.I.E.L.D földönkívüli fenyegetésekre szakosodott testvérvállalatának, a S.W.O.R.D-nak egy ügynöke, Monica Rambeau – akit korábban a Marvel Kapitányban láthattunk Carol Danvers barátnőjének kislányaként –, a WandaVisionben WandaVisionként vetített sitcomot pedig nem más, mint S.W.O.R.D követi figyelemmel azon a bizonyos képernyőt. Monica és a vállalat felbukkanása már csak azért is számít a történet egy hathatós csavarjának, mert a nő maga is szuperhős a képregények lapjain, méghozzá a kozmikus fajtából, a WandaVision keretében viszont nem több egy átlagembernél. Legalábbis kezdetben, ugyanis miáltal túl sokat érintkezik a Hex-szel, sejtjei megváltoznak és emberfeletti képességekre tesz szert. És bár történeti szempontból túl nagy jelentősége Monica jelenlétének sincs, a finálé egyik stáblista utáni jelenetében skrullok keresik fel őt átadni neki az üzenetet, hogy valahol odafent egy régi barátja vár rá. Az ugyan nem derült ki, hogy pontosan kiről is van szó, de a legvalószínűbb válasz az, hogy Nick Fury, aki már a Pókember: Idegenben stáblistás jelenetében is az űrben üdítőzött, de hogy a WandaVision teremtette szuperhős a Marvel kapitány 2-ben, vagy a Titkos Invázióban tűnik-e majd fel viszont, az nem tudható.

blank

Nem Monica azonban az egyetlen visszatérő karaktere a filmverzumnak: a S.W.O.R.D többek közt segítségül hívja a Thor-filmekből ismerős asztrofizikus asszisztensnőt, Darcy Lewis-t a Hex-rejtély megfejtéséhez, valamint A Hangya és a Darázs Jimmy Woo ügynöke is alaposan belekeveredik az események sűrűjébe. Bár Lewis és Woo hozzák a tőlük megszokott, viccesebb figurát, jelenlétüknek szintén nincs jelentőségteljes befolyása a történésekre, a WandaVision inkább csak megágyaz a fázis további produktumaiban való feltűnésüknek – az előbbi karakter a Thor: Love and Thunderben, az utóbbi pedig a következő Hangyában lesz látható, ha csak a készítők nem terveznek meglepni minket.

Amikor pedig már azt kezdjük érezni, hogy a széria kifogyóban van a kérdőjelekből, azáltal, hogy Wandáék szomszédja, Agnes egyre különösebben kezd viselkedni, nem mellesleg szembetűnően sokszor utal az ördögre vagy a pokolra, megintcsak üzembe jönnek azok a bizonyos fantazmagória-fogaskerekek. Az ikrekről tudni kell, hogy eredetileg a Marvel univerzumbeli ördög, Mephisto lélektöredékeiből jöhettek létre, elvesztésük gyászát és Wanda erejének kiaknázását pedig az Agatha Harkness néven ismert boszorkány támogatja meg a rajzolt történetekben, akinek feltűnése szinte biztosra vehető a címszereplő hősnő ezen nehéz időszakában.

Mindez eddig a pontig szép és jó, a nagy összesség ugyanis kellően autentikus szájízt kölcsönöz a shownak, de azt talán senki sem gondolta, hogy a készítők még az addig látottaknál is tovább tudják nyújtani a rétest; ahelyett, hogy a folytatások a magyarázatokat kezdenék el adagolni, Wanda megboldogult fivérét, Pietrot vezetik ki a porondra, méghozzá a Bosszúállók: Ultron korában látott Aaron Taylor-Johnson helyett az új érás X-Men-filmek szélsebes mutánsát alakító Evan Peters (American Horror Story) alakításában. A karakter betoppanásával joggal érezhettük, hogy na igen, ez az első olyan mozzanat, ami összeköti majd a WandaVision-t a Doctor Strange 2-vel, a multiverzum, ha csak résnyire is, de megnyitotta kapuit, és már csak egy karnyújtásra vagyunk a korábban emlegetett Mephisto-teória megvalósulásától.

blank

Mindennek az elrontója

A Peters által alakított Pietro beköltözik a házaspárhoz, Wanda – Agnes közreműködésével – a sebtiben növekvő ikreit neveli a különböző évtizedek sitcomos család-módján, Monica és a S.W.O.R.D foggal-körömmel azért küzd, hogy áttörjék a Hex falát, Víziót pedig egy különös, gyanakvó érzés keríti hatalmába. A szintezoid egyre inkább felfedezi, hogy mit sem tud a Westview ölelésén túli világról, nincsenek emlékei az odaköltözésük előtti időszakból, ahogy egyik másik helybélinek sem. Vízió ennek apropóján úgy határoz, velünk, nézőkkel kezd el kutatni a válaszok után, de azokra végül nem ő, hanem a szomszédasszony Agnes szolgáltat magyarázatot: beigazolódik gyanakvásunk, azaz hogy ő valóban Agatha Harkness (karakteréről bővebben korábbi cikkünkben olvashattok), aki azért akaszkodott a házaspár, de legfőképpen Wanda nyakára, hogy megszerezze magának a boszorkányok nagykönyvében, a Darkholde-ban leírt Skarlát boszorkány erejét, avagy a káosz-mágiát, amellyel a Hexet is megteremtette.

Mindazonáltal pedig, hogy Agatha mindig is kulcsszerepet töltött be Wanda életében, nagy elvárásokkal szemléltük a folytatást, a készítők viszont a karakterrel kapcsolatban is egy kis csavart csempésztek a dologba, és nem a szó pozitív értelmében. A boszorkányt sablonos motivációkkal vértezték fel azáltal, hogy azon túl, hogy megszerezze magának a boszorkányok leghatalmasabb erejét, semmiféle más ambíciókat sem mutat fel – nagyjából annyira súlytalan karakter, mint annak idején Ultron, a második Bosszuállók film főgonosza volt. Kiléte továbbá nemcsak egy feleslegesnek ható antagonistát adott a történethez, hanem a nagy egésznek sokat ígérő szeletéből is szempillantás alatt leradírozott egy “kicsit” azzal, hogy kiderül Pietroról, hogy nem más, mint Agnes álomvilágbeli férje, az általa korábban oly sokat emlegetett Ralph Bohner, akit befolyása alá vont, hogy efféleként forgassa fel még jobban Wanda érzelmi állapotát. Ugyanakkor a húzás, hogy a Marvel Studios Peterst kérte fel, hogy játssza el újfent Pietrot egy szerepbe ágyazott szerep keretében, hatalmas öngól a részükről, amiért az esetleges multiverzum, vagy bármi hasonszőrű ígérettel kecsegtetett felbukkanása, de végül semmi lett a vége.

És ha még ezeken sikerül is túllendülni, akkor sem Agatha semmilyensége és Pietro csalódást keltő kiléte az egyetlen elcsépelt aspektusa a WandaVision karaktereinek. Többek közt Vízióról is megtudjuk, amit már addig is tudtunk, azaz, hogy a történetben főszereplőként látott szuperhős csupán Wanda mágiájának része, az “eredeti”, Thanos keze által elesett énjét pedig a S.W.O.R.D építi újjá Fehér Vízióként, hogy bevesse őt a végső csatában a másik Vízió ellen. Vízió végül egy elmeharcban győzi le Fehér Víziót, egészen pontosan meggyőzi őt arról, hogy egyikük sem az igazi Vízió, de mégis mindketten azok, erre fehér verziója fogja magát és elröppen a vakvilágba. Hogy vele végül mit fognak kezdeni a Marvelnél úgy, hogy ne megint egy teljesen feleslegesnek érződő karakterrel gyarapítsák a karakter-repertoárt, az egyelőre rejtély.

blank

És ha mindez még nem volna elég, Wanda eredettörténetére is fény derül. Ugyancsak a gyökerekhez visszanyúlva: Wanda és Pietro eredetileg Magneto mutánsikrei, és most, hogy a Pókverzum kivételével minden marveles szuperhős-univerzum visszatért a stúdióhoz, joggal várhattuk volna, hogy valami X-Men vonatkozású magyarázattal rukkolnak majd elő ezen a téren, de ez végül ugyancsak nem így lett. A sorozatból azt tudjuk meg, hogy ő nem több egy szimpla, ám nagy hatalmat magának tudható boszorkánynál, akinek semmi mutánsléttel kapcsolatos vonatkozása sincs. Ezzel alaphangon még semmi baj sem lenne, de ha már mutánsként hivatkoztak rá korábban (még az MCU-ban is), miért másították meg azt gyökereiben, illetve ha Wanda nem mutáns, akkor mivel magyarázzák Pietro képességeit?

És ami mögötte van

Bár a nagy fináléra a WandaVision látszatra teljesen kifogy a szuszból, a kissé kellemetlenebb szájíz ellenére nem teljesen illannak el a nagy ígéretek a folytatásra [a Doctor Strange 2-re]; Agatha legyőzése és a S.W.O.R.D-féle ostrom átvészelése után Wanda feloszlatja kiforgatott valóságát, visszaadja Westview népének tudatát, aminek következtében mind Vízió, mind pedig ikrei megszűnnek létezni, a reményt azonban nem hagyja maga mögött, és a világtól elzárkózva, újonnan felfedezett képességei segítségével a boszorkányok könyvét kezdi tanulmányozni. Ekkor Wanda meghallja gyermekei segélykiáltásait, így továbbra sem elképzelhetetlen, hogy ha nem is a WandaVision keretében, de még megvalósulhat a Mephisto-teória, főleg annak függvényében, hogy a Pókember 3-ban Peter Parker is lelepleződik, az alapul szolgáló történetekben pedig a falmászónak szintén az ördög segít orvosolni problémáját. Hogy végül ebből mi valósul meg, arra a látottak alapján már nem mernénk fogadni, inkább csak nem tartjuk elképzelhetetlennek, hogy végül Mephisto is tiszteletét teszi a Marvel filmes univerzumában, mint a következő nagy főgonosz – nem ez lenne egyébként a karakter első élőszereplős felbukkanása, ugyanis láthattuk őt korábban a 2007-es A szellemlovasban is. Az már más tészta, hogy a film teljes egésze egy Marvellel szemben elkövetett nemi erőszaknak is betudható, és ha lehetne, legszívesebben kitörölnénk létezését emlékezetünkből.

Amire pedig végképp nem lehet panasz – a helyénvaló színjátékon, a zenei betéteken és megjelenítésen túl – az a koncepció megvalósítás. A klasszikus szituációs komédiaelemek mindvégig jól, az adott korszak nagy nevettetőinek temperamentumát idézik, kezdve a klasszikus The Dick Van Dyke Show-tól a Már megint Malcolmon át egészen a Modern családig. Sőt, még megmosolyogtató kikacsintásokat is kapunk az olyan alkotásokra, mint például A hihetetlen család, vagy éppenséggel a 2010-es szuperhősfilm, a HA/VER.

blank

Az pedig még inkább egy egyedi atmoszférát kölcsönöz a produktumnak, hogy mindezt egy önmagával is vívódó lélek pátoszán keresztül mutatják be, ami ugyan a végén sem fordul át alighieri-i mélységekbe, képregényfilmes mércével nézve viszont határozottan új színt csempész a zsánerbe. Emellett [a fináléhoz közeledve] megkapjuk a Marvel filmek egyik ismérvének fejadagját, avagy látványos akciójelenetek hirtelen egymásutánját, törést-zúzást, elmepárbajt, no meg varázslatot, soha korábban nem látott mennyiségben.

Végszó

A WandaVision bár a műsor háromnegyedéig megannyi ígéretet tesz, amikből végül semmi sem valósul meg, rejtélyeiről pedig kiderül, hogy nem is annyira rejtélyesek, a hangulata, egyedisége és alapkoncepciója révén azonban kiváló fázisnyitó darab, ami nem mellesleg képes közelebb hozni a nézőkhöz Wanda és Vízió eddig többnyire hanyagolt karakterét is. Hogy merre halad tovább Wanda, Monica és a S.W.O.R.D útja, az még a jövő zenéje, mi mindenesetre várjuk az elkövetkezendő fázisok mozikba, illetve kisképernyőre szánt darabjait, és bízunk abban, hogy a Marvel Studios nem egy hirtelen felindulásból pazarolt el újfent ambíciózus karaktereket, hanem egy sokkal grandiózusabb terv megvalósításának érdekében, ami révén minden rajongó képes lesz megbocsájtani hibáit.

A WandaVision kétrészes pilotja január 15-én debütált a Disney+ kínálatában, a folytatások pedig hetente érkeztek. És bár a sorozat nézettsége tekintetében minden eddigi kisképernyős show-t képes volt maga mögé utasítani, egy esetleges 2. évad még csak feltételezés szintjén sem került szóba a gyártó stúdiónál, a hivatalosan is Skarlát boszorkánnyá lett hősnő történetét ugyanis a Doctor Strange in the Multiverse of Madness fogja folytatni.


Ha tetszett a cikk, további hírekért, érdekességekért kövess minket a Facebookon!



Kattints a kommenteléshez

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Felkapottak