Connect with us

Ne hagyd ki

Vaják: Szférák Együttállása – út a Netflixre érkező spin-off, a Blood Origin eseményeihez

„Változik a világ, a nap is lemegy, meg a vodka is elfogy.”

Publikálva:

A Netflix néhány hónapja jelentette be, hogy a Henry Cavill (Enola Holmes, Az acélember) főszereplésével futó Vaják és a (jelenleg készülő) Vesemir fiatalkorát bemutató The Nightmare of The Wolf című animációs sorozat mellé egy élőszereplős prequel is érkezni fog Blood Origin alcímen, amely 1 200 évvel az ismert korszak előtt, a Szférák Együttállása idején játszódik majd. De hogy mi pontosan ez a grandiózus esemény? Cikkünkben ezt igyekszünk tömören összefoglalni nektek, legfőbbképpen az elementáris események előtti és utáni háttéreseményeket helyezve reflektorfénybe.

Mindenekelőtt

A különböző égitestek együttállása mindig is meghatározó szerepet játszott az emberiség történetében. Gondoljunk csak a napfogyatkozásra vagy a jósok és asztrológusok kedvencére, a bolygóegyüttállásokra. Ezeket az entitásokat mindig félelemmel vegyes csodálat övezi, hiszen sokan (de talán titkon mindannyian) a világ kezdetét és végét látjuk bennük. Ugyanakkor az ezzel kapcsolatos gondolataink folyton ott motoszkálnak valahol mélyen a szemüregünk mögött, melyek alkalomadtán – például a csillagok kémlelése, egy izgalmas asztronómiai dokumentum vagy egy sci-fi film megtekintése közben – a felszínre törnek. Nem csoda hát, hogy olykor ezeket a végtelen számú elképzeléseket a fantáziavilágok szövetébe is beépítik egyes alkotók, a történetekben pedig szinte kivétel nélkül egy, az ősrobbanáshoz hasonló, mágiával telt kozmikus esemény a magyarázat az adott univerzum létrejöttére (A Gyűrűk Ura, Warcraft), ez alól pedig Andrzej Sapkowski 1993-ban útnak indított regénysorozata, a Vaják sem kivétel.

A Vaják története szerint a Kontinenst (a világot, ahol a történetek zöme játszódik) kezdetben csak a legősibb nemes faj, a gnómok lakták Mahakam északi hegyvidékén, ahol sok évvel később aztán az Északi Birodalmak – Temeria, Aedirn, Lyria (és Rívia), valamint Sodden – jöttek létre. A torz törpe tesű faj egy ideig más földeket is megpróbált kolonizálni, azonban egyik sem nyújtott oly biztonságot, mint Mahakam, amiért azok mind mumusoktól és vranoktól hemzsegő területek voltak, így hát kénytelenek voltak megmaradni őshonukban, a hegyek közt. Hogy a gnómok pontosan hogyan és mikor kerültek északra, az nem tudható (de egyes emlékek szerint a mágikus Brokilon erdő lakói, a driádok – más megnevezésben hátborzongató feleségek – már a gnómok előtt ott éltek, egészen a fák megjelenésétől), ahogyan az sem, hogy a valamivel utánuk érkezett törpök miért követték példájukat, és telepedtek le ott. A törpök ugyan más kultúrát és vallást hoztak magukkal a hegyvidékre, törekvéseik azonban békések voltak, nem akarták elorozni a gnómok földjét. Hittek abban, hogy a termés és a termékenység istennője, Melitele megsegíti őket a még puszta földek megtermékenyítésében, a népek pedig békében tudták építgetni saját civilizációikat (Mahakam és Tir Tochair) egymás mellett.


Ez így is ment közel 500 esztendőn át, míg be nem köszöntött az úgynevezett első népvándorlás kora: ekkor fehér vitorlájú hajók tűntek fel a végtelen horizonton, melyeken hegyes fülű tünde felfedezők érkeztek egy távoli és ismeretlen világból. Nem titkolt szándékuk volt, hogy népük is gyökeret vessen a Kontinensen, és bár kívánalmukat békés úton bonyolították le, időnként mégis konfliktusba keveredtek a törpökkel és a vranokkal – az utóbbiakat még meg is fosztották városuktól, Loc Muinne-től is. Az Aen Seidhe (hegyi népek) tünde gyarmatosítások pontban ezer évre nyúltak, akkor kötött ki az utolsó hajójuk is, és mikor már úgy tűnt, birodalmuk kiteljesedett, a béke hirtelen szertefoszlott.

Nememberek

Akkor történt ugyanis, hogy egy kozmikus vihar következtében a valóságuk szinkronba lépett egy másik, párhuzamos világéval, melyek mint a hajók, egymásba ütköztek – ez a kozmikus esemény a Szférák Együttállása. Ennek hatására olyan korábban sosem látott teremtmények jelentek meg a Kontinensen, mintha azok a tündék, törpök és gnómok legszörnyűbb rémálmaiból léptek volna elő: lidércek, kikimorok, vámpírok és miegyéb ördögi teremtmények özönlöttek át a különböző portálokon. Azonban nemcsak szörnyetegek jelentek meg a világon, velük érkezett az ember, valamint a mágia is.

Ahogy egykor a tündék, úgy az első emberek (a Dauk és Vozgor népek) is hajóval jöttek a Pontar és a Yaruga torkolataihoz, akik bár sokkal primitívebbek voltak az öregebb fajoknál, annál veszélyesebbek. Pár száz évvel később a törzseket újabb emberi csoportok követték, akikről nem tudható, hogy pontosan honnan és miként kötöttek ki a Kontinensen, magukat azonban hajótörötteknek vagy száműzötteknek nevezték – feltűnésük pedig a száműzöttek partraszállásaként maradt fenn az utókornak. Hogy egykori világuk elpusztult a Szférák Együttállásának következtében, ők maguk pusztították el vagy valóban száműzték onnan őket, az sem a mítoszokból, sem a legendákból nem derül ki.


Az ember viszont már korántsem volt oly békés faj, mint a törpök vagy a tündék, és szinte megérkezésük pillanatában konfliktusba keveredtek a másfajúakkal: a gnómokat keletre űzték, a vranokat a Kék-hegységbe (később ez a hegy határolta el az Északi Birodalmakat, Zerrikaniát és Haaklandet), majd ahogy egyre beljebb törtek északon, uradalmak alakultak ki (először csak különálló királyságok, majd az Északi Birodalom, később aztán a déli Nilfgaard is), a tündékkel pedig békeszerződést kötöttek. Ez a béke viszont nem bizonyult túl tartósnak, ugyanis miután a Redania birodalom “a jó tünde a halott tünde” rasszista mozgalmat kezdte hirdetni, azonnal megkezdődött a boszorkányüldözés, az emberek pedig elfoglalták a tündék városát, Loc Muinne-t, népét pedig hidegvérrel lemészárolták.

A Loc Muinne-i mészárlás híre szinte a széllel szállt, majd kezdetét vette az első tünede-ember háború, aminek következtében a tündék még keletebbre szorultak, egykori városaikat felégették (romjaikon olyan városok épültek, mint például Vizima vagy Novigrad), népességük pedig megfogyatkozott. A háború későbbi szakaszában azonban egy újabb békeszerződés köttetett meg a fajok közt, ami szerint ha a tündék megadják magukat és alávetik magukat az emberi törvényjogoknak, ha nem is teljes jogú polgárként, megosztozhatnak az emberek honán. A hegyes fülű nép elfogadta az emberek ajánlatát, a béke azonban megint csak nem volt örök életű: jó pár évvel a szerződés megkötése után egy magát Shaerrawedd-i Fehér Rózsának nevező tünde, Elirena (vagy Aelirenn) tűnt fel a színen, aki megelégelve a másfajúakra kivetített megkülönböztetést és elfojtást, öngyilkos háborúba sodorta népét, amelyben a tündék szinte majdhogynem teljesen megsemmisültek.

Ugyanakkor míg az emberek a tündékkel hadakoztak, kapcsolatuk és érzületeik szinte teljességgel megfakultak a törpök és a gnómok iránt. A törpök már a hajótörött hódítások terjeszkedésének hajnalától az emberek közt éltek, azonban ottlétükért (ahogy minden másfajúnak) illetékdíjat kellett fizetniük, aminek a félemberek mindvégig szó nélkül eleget tettek.


Ezekbe a vészterhes időkbe hivatott tehát elkalauzolni minket a valamikor a jövőben Blood Origin alcímen érkező Vaják spin-off, ami valószínűleg egy szezonba tömöríti majd a fontosabb eseményeket – ez szükségszerű is lehet, mivel a történet mindössze hat epizódból fog összeállni. Hogy pontosan melyik cselekményszálak elevenednek majd meg a produkcióban, most még igen nehéz volna megmondani (jó eséllyel az első vaják megszületését biztos láthatjuk majd), ugyanis a projektről mindössze annyi tudható, hogy a showrunner szerepét Declan de Barra (Vasököl, The Originals: A sötétség kora) tölti be, Lauren Schmidt Hissrich (Az elnök emberi, Daredevil, Vaják) kreatív producerként lesz jelen, kreatív tanácsadóként pedig az univerzum atyja, Sapkowski is részt vesz a munkálatokban. Illetve hogy az egyik, Éile nevű főhősét Jodie Turner-Smith fogja megformálni, akit korábban a Queen & Slim-ben és a Nightflyers láthattunk.


Ha tetszett az összefoglaló, további tartalmakért kövess minket Facebookon!

Kövess minket Facebookon

---

GameArs © 2024 Minden jog fenntartva. A weboldalon fellelhető tartalom felhasználása, utánközlése kizárólag engedéllyel lehetséges. Elérhetőség: gamears@gamears.hu